Jarosław (stacja kolejowa)


Jarosław jest ważnym węzłem komunikacyjnym, który znajduje się w malowniczym mieście o tej samej nazwie, w Polsce. Ta stacja kolejowa jest usytuowana w województwie podkarpackim, co czyni ją istotnym punktem na mapie transportowej regionu.

Według klasyfikacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), stacja posiada kategorię dworca regionalnego, co podkreśla jej rolę w regionalnym systemie transportowym.

Przez Jarosław przebiega renomowana linia kolejowa, łącząca Kraków Główny z Medyką, co stanowi istotny element sieci kolejowej w tej części kraju.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski na stacji kolejowej Jarosław jest przedmiotem analizy, który odzwierciedla zmiany w liczbie podróżnych na przestrzeni lat.

RokRoczna wymianaŚrednia wymiana pasażerów na dobęLokalizacja w Polsce
2017694 0001 900Brak danych
2018730 0002 000Brak danych
2019803 0002 200Brak danych
2020439 0001 200Brak danych
2021584 0001 600Brak danych
2022Brak danych2 400Brak danych

W tabeli przedstawione zostały statystyki dotyczące rocznej wymiany pasażerów oraz średniej liczby pasażerów na dobę w poszczególnych latach.

Historia

Historia Jarosławia jako stacji kolejowej sięga roku 1860, kiedy to miasto zyskało połączenie kolejowe w ramach linii galicyjskiej im. Karola Ludwika, prowadzącej z Krakowa. W tamtych czasach powstał dworzec piętrowy oraz rampa przeładunkowa, co znacznie ułatwiło transport towarów i podróżnych. Pierwszy pociąg przybył do Jarosławia 4 listopada 1860 roku.

Wkrótce po tym zrealizowano dalsze inwestycje, w tym budowę trasy kolejowej do Przemyśla i Lwowa, która została ukończona w 1861 roku. 6 lipca 1884 roku otwarto drugą linię kolejową, łączącą Jarosław z Sokalem, co znacznie rozszerzyło możliwości komunikacyjne regionu.

W tym okresie w mieście powstała również jednostanowiskowa parowozownia pomocnicza oraz ekspedycja towarowa, które wspierały rozwój kolejnictwa w tym rejonie. Niestety, I wojna światowa przyniosła zniszczenia, a dworzec kolejowy został częściowo uszkodzony. W latach 20. XX wieku odbudowano go, dodając charakterystyczny, dwubryłowy dach, co nadało mu nowy, atrakcyjny wygląd.

Kolejne zawirowania związane z II wojną światową spowodowały, że latem 1944 roku dworzec został wysadzony w powietrze w trakcie odwrotu niemieckiego. Funkcje głównego dworca przejął wtedy budynek ekspedycji, co na pewien czas ograniczyło możliwości obsługi podróżnych.

Na szczęście, w 1964 roku zrealizowano modernizację, elektryfikując linię kolejową. Inwestycje trwały dalej, a 7 maja 1977 roku oddano do użytku nowy gmach dworca, który do dziś służy jako kluczowy punkt komunikacyjny w regionie.

Modernizacja

W styczniu 2015 roku rozpoczęto ogromny projekt modernizacji budynku stacji kolejowej w Jarosławiu, zlecony firmie SKB Development przez PKP. Dzięki szczegółowym pracom remontowym, które zakończyły się w marcu 2016, budynek został ponownie oddany do użytku podróżnych.

Po zakończeniu renowacji, górna kondygnacja obiektu została przekazana w ręce lokalnych władz oraz instytucji takich jak SOK i PKS. Natomiast parter stacji przekształcono w miejsce dedykowane obsłudze pasażerów zarówno kolei, jak i autobusów.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r.
  2. a b c d Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
  3. Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 30.01.2020 r.]
  4. Dworzec PKP jeszcze w remoncie. kurier-kolejowy.pl, 18.03.2016 r. [dostęp 20.03.2016 r.]
  5. Dworzec PKP jeszcze w remoncie. jaroslaw.pl, 31.12.2015 r. [dostęp 09.03.2016 r.]
  6. Łańko 1998, s. 18.
  7. Łańko 1998, s. 18-19.
  8. Wykaz stacji pasażerskich wraz z ich kategoryzacją oraz określeniem dostępności do obiektu, l.p. 145.

Oceń: Jarosław (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.81 Liczba ocen:16